CACH SVERIGE

CACH står for Campaign Against Canned Hunting. Vi arbetar med att öka allmänhetens medvetenhet runt s.k. 'canned hunting'. Ca 200 farmar i Sydafrika föder upp lejon for en inhemsk jaktindustri, 'canned hunts', där ca 8,000 lejon i fångenskap inväntar samma fruktansvärda öde - att bli skjutna i ett inhägnat område. Lejonen är tama och helt utan chans att fly. Denna blogg avslöjar sanningen bakom farmarna, och vittnar om hur 'cub petting', där turister kan komma och klappa lejonungar och posera med dem pa foto, är en del av denna industri. Bloggen tar upp volontärprojekt som vart år lurar unga människor världen över att komma och ta hand om lejonungar i tron om att det ar ett etiskt arbete som bidrar till naturvård och bibehållande av den vilda lejonstammen i Sydafrika. Verkligheten ar en helt annan - lejonungarna kommer som vuxna att säljas till privata jaktfarmar.

Lion Park - turistattraktionen som säljer lejon för jakt???

Publicerad 2015-07-07 11:51:00 i Media,

För er som inte känner till Lion Park så kan jag berätta att det är en av Sydafrikas största turistattraktioner med ca 200,000 besökare per år. Människor köar för att se lejon, och för att klappa lejonungarna och posera med dem på bild. Utan att tänka på konsekvenserna!
Image source/bildkälla: http://www.lion-park.com
 
CACH har under en tid fört en kampanj mot Lion Park och ifrågasatt vart deras lejon tar vägen. Med en stadig ström av lejonungar till hands för turister, 365 dagar om året, så måste man fråga sig vart lejonen säljs när dem blivit för stora för turism. Lion Park har varit i blåsväder förr när det gäller att sälja sina lejon till skrupelfria köpare som varit involverade i lejonjakt. Nu ställs dem på nytt mot väggen, denna gången av Sydafrikansk TV. Carte Blanche är ett program likt Sveriges Kalla Fakta, undersökande journalistik som kräver svar på frågor som få vågar ställa. 
Ni kan se hela reportaget här: http://carteblanche.dstv.com/player/887384 
 
I programmet intervjuas CACHs Linda Park, och även Kevin Richardson som går under namnet the lion whisperer. Richardson jobbade en gång i tiden på Lion Park med att föda upp lejonungar. Men när han förstod vad som pågick så lämnade han sitt jobb. Och köpte upp de 28 lejon som han jobbat med och som blvit hans familj. Han tillägnar nu all sin tid åt att sprida kunskap om canned hunting (dvs jakt av tama lejon inom ett inhägnat område så att lejonen inte kan fly)! Han driver nu Welgedacht där han har en unik relation med de lejon som han räddade från en tragisk död!
Kevin Richardson. Image source/bildkälla: http://telegraph.co.uk/
 
Förra året gjorde amerikanska CBS ett reportage på det mycket populära 60 Minutes. Det handlade om canned hunting och Kevin Richardson medverkade i programmet. Även i den episoden talade man om Lion Park. När media nu börjar få upp ögonen för denna fruktansvärda industri så hoppas CACH att allmänheten också ska börja vakna till och ryta ifrån. Vi hoppas att människor förstår konsekvenserna av att besöka en lejonfarm för att klappa lejonungar. Vi hoppas också att dem som åker som volontärer till Sydafrika inser att föda upp lejonungar och mata dem med nappflaska bidrar till jaktindustrin. Farmarna ljuger öppet om sina motiv. CACH finns här för att sprida information och svara på frågor. Vi jobbar hetid med att försöka förbjuda den här sortens lejonjakt och rädda sydafrikas lejon!
 
Besök gärna vår hemsida: www.cannedlion.org (obs på engelska).
Och vill du se 60 Minutes avsnittet med Kevin Richardson så hittar du det här: 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malena/CACH Sverige

Mitt namn är Malena. Jag är fotograf och har bott i Skottland i ca10år. Jag har representerat CACH i Storbritannien sedan juni 2014, i samband med att jag organiserade Global March for Lions - en internationell march mot jakten av tama lejon i Sydafrika. Läs mer: www.cannedlion.org/scotland Kontakt: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela